lördag 8 mars 2008

Varning för blåtandsöron och bakvända kepsar

Den villrådiga vårens vackraste dag, och vad gör den föredömlige familjefadern? Jo, jag packade ungdomarna i bilen och körde till ett köpcenter. Det skulle köpas TV-spel, fotoalbum och presenter till barnens alldeles färska lillasyster. Jag passade på att köpa en ny våg – vilket blev en stor besvikelse. Den nya visade att jag väger precis så mycket som min gamla opålitliga illusionsdödare hävdade.

Helgbesök i stora köptempel ger, förutom oändligt med frestelser för den latente köpoholisten, möjlighet att göra amatöretnologiska analyser. Eftersom jag saknar hollistisk förmåga att koppla samman högt och lågt från när och fjärran får jag nöja mig med att kommentera det jag ser i min absoluta närhet.

Bland bokreor och barnkläder finns de överallt, dessa medelålders män med med bakvända kepsar eller, i värsta fall och, blåtandsutväxter på örat. Som man i medelåldern, kepsbärare och flitig mobilpratare befinner jag mig i riskzonen för att drabbas av dessa åkommor. Det gör nog att jag reagerar extra stark när jag ser denna estetiska miljöförstöring.

De två missprydningarna vittnar om att bäraren vill ge intryck av att vara något han inte är. Det är minst ett decennium sedan alla utom hopplösa anakronister och tennisspelare som vill skugga nacken vände basebollkepsen på rätt håll. Bakvändarna vill verka yngre än de är, men blir bara väldigt gamla.

Och öronklumparna ska väl signalera att man som Gunnar i Telia-reklamen är "en nyckelkompetens för företaget". När jag ser dem kommer jag bara att tänka på Mik Ezdanitoff, kontaktmannen till det utomjordiska som Tintin och hans vänner stöter på i "Plan 714 till Sydney". Det känns som om alla med denna missprydnad i ansiktet har kontakt – och säkert styrs av – mystiska makter.

Det är nog så det är. Jag inbillar mig att det handlar om människor med bristande verklighetsuppfattning. Egentligen är det utomjordlingar som tar över, de styr människor genom telepatiska signaler som skickas till mottagare fastklämda i öronen. Och när de vuxit sig tillräckligt starka tar de makten. Då väller de fram, arméer av soldater i inkräktarens tjänst - alla med kepsen käckt bakofram.

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

De bakvända basebollkepsarna är föremål för omfattande diskussioner på nätet (och säkerligen i verkliga livet också). Här är bara ett exempel av många på en analys (som nog innehåller en del sanningar) av fenomenet:
www.sterlingmanners.com/thebackwardbaseballcap.htm

Det handlar väl om att försöka vara ung och rebellisk, fastän modet är helt passé bland de unga och rebelliska.