torsdag 22 november 2007

Om ändå Amors pilar träffade lika bra som mina

Vi behövde två bullseye för att vinna, Jerka och jag. Jag hade tre lånade pilar i handen. Följde rutinen: Titta ner i golvet på ingenting. Andas ut. Slappna av. Lyft blicken mot målet. Fokusera. Inget annat finns. Sikta. Sänk handen och slappna av igen. Lyft handen och sikta på det enda som finns. Mjuk rörelse. Släpp.

KABOOM! Dubbel bulle och två onödiga pilar i handen. Tack för god match.

Visst är jag glad för att Sverige tog sista chansen och fixade en plats i EM och gjorde den kommande sommaren extra spännande. Men det bleknar ändå när jag någon timme senare är i zonen vid darttavlan. Kraften är med mig. Herre på täppan. Skåne och Gotland sopar tavlan med Brittiska imperiet.

Skrytsamt? Ja. Ödmjukt? Nix. Det är en kick för stunden som gör mig glad och viktig. Jag blir föremål för med- och motståndarnas mer eller mindre motvilliga beundran.

Men segern – och de ytterligare två under kvällen – hamnar inte i något register. Jag kan inte skriva in dem i mitt CV. De får inte flickorna att flockas runt mig. De höjer inte min lön och hamnar inte i tidningen. Men de får mig att må bra just nu. Jag beskriver detaljerna för mina gäspande kompisar och jag njuter av stunden.

Det är inte varje dag man är i zonen. Man måste ta vara på de tillfällen i livet då kraften är med en. Det är viktigt att trivas här och nu. Sen tycker jag att fler tjejer borde inse hur värdefullt det är att en man är bra på att kasta pil.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Eller skjuta pilbåge..
Visst är det gott när man är "in the zone".
Viktigt - fokusera..
Inte bara på målet men på rytmen.
Tänk positivt och visualisera alla kastmoment innan du ställer dig på linjen. Visualisera att du redan träffat i prick - tänk positivt!!
Du har alltid gott om tid.
Concrete Kid

Jah Hollis sa...

CK: Men du laddar väl inte med några pints först?

BV: Vet inte om det finns några dartgroupies. Jag har aldrig hört talas om sådana.

Bengavoice sa...

Kiddo: Just det! Jag glömde rytmen. Du vet vad jag talar om.

Hollis: "Dartgroupies" gav faktiskt en träff på Google. Så hoppet lever...

Anonym sa...

Käre Bengavoice - ursäkta att jag tar ditt utrymme för att näpsa en fåfoting...
JH - Vi har inga pints i kistan då vi går vår promenad. På Nyårsskjutet vankas téknekt och grillat vildsvin.
18 minus och en halvmeter snö får blodet att forsa - för att blodet vill...!
Concrete Kid

Jah Hollis sa...

Nyårsskjutet!
Får mig att tänka i helt andra banor, din gamle libertin. :-D

Bengavoice sa...

ConKid: Du behöver inte ursäkta dig. Som du vet är du alltid välkommen att sprida din visdom på mina domäner.

Liksom Hollis tycker jag Nyårsskjutet låter som en spännande tradition. I Malmö hade den hållits i två plus, snålblåst och regn. Hur mycket vill blodet forsa då?

Jah Hollis sa...

Vad får man om man gör en spoonerism av Bengavoice?
Jo:
www.youtube.com/watch?v=aUUGblNjK20

Bengavoice sa...

Jag rodnar av ditt smicker när du säger att Vengaboyz är en spoonerism av Bengavoice - och inte tvärtom...