tisdag 13 november 2007

Fri parkering för miljöbil bidde en fingertutt

Som nybliven ägare av en miljöbil ser jag såklart mig själv som korsriddare för miljön, den globala uppvärmningens baneman, värd folkets jubel och samhällets eviga och gränslösa tacksamhet. Eller i alla fall gratis boendeparkering.

Det får mina likar i Göteborg och Stockholm. I Malmö har kommunen bestämt att "marknadsföra Malmö som miljöbilsstad" genom att ge miljöbilar fri parkering den första timmen på kommunens parkeringar i centrum fram till då bilen är tre år gammal. Det enda som krävs är ett särskilt parkeringstillstånd. Det kostar 300 kronor.

Jag bor så centralt att jag nästan alltid går eller cyklar i stan. Om den förmånen ska löna sig för mig måste jag göra många korta, onödiga bilturer och bidra till trängseln de närmaste tre åren för att utnyttja min fria timme.

Politikerna i Malmö vill att förmånerna främst ska gynna dem som bor i kommunen. Då väljer de att gynna de miljöbilister som behöver ta bilen till centrala stan, och ratar dem som betalar för att parkera där de bor. I Malmö. Logiskt?

Vi halkar efter Stockholm och Göteborg i statistiken över antalet miljöbilar, konstaterar beslutsfattarna. Och så fattar de beslutet att införa förmåner som är pinsamt mycket sämre än i de större städerna.

Ja, jag talar i egen sak. Men nog är det underligt att de visionära politikerna tar futtiga icke-beslut när de kan visa att de tar ställning för en bättre miljö?

4 kommentarer:

Anonym sa...

I Tjockhult finns inga gas/E85 mackar innanför tullarna. Man får köra milavis föra att bli miljövän.
Men.. Visst!! Systemet är inte klart. Det går i rätt riktning. Men från fel håll,,?.!;?..
Concrete Kid

Bengavoice sa...

Familjen Kompis har gasbil och tankar på skumma specialmackar på industriområden. Gasen verkar inte få säljas på vanliga mackar. Men E85, som är min kick, finns på var och varannan mack. Fast båda blir fler och fler.

Jah Hollis sa...

Jag har gasspis.
Men kör bil på 98-oktanigt reabränsle.
Finns det några förmåner man kan få för den kombinationen?

Bengavoice sa...

Du får parkera din gasspis gratis i en timme på kommunala parkeringar. Med en sådan racerbil kan du säkert också steka ägg på motorhuven.