tisdag 11 september 2007

Så kan blod rädda ditt liv

Den svarte ynglingen verkade stum, han tittade vädjande på mig och grävde i sin väska. Hans sällskap, mannen med de gula glasögonen, talade åt honom: "Han vill ge dig en sak som du ska läsa". Den stumme drar fram en lite skrynklig och tummad pamflett som han räcker till mig: "Hur kan blod rädda ditt liv?"

Jag antar att jag genom att ta emot de 32 sidorna fixade några poäng åt den stumme i kampen om en plats i Himmelriket. Men när de började plocka fram mer litteratur ur Jehovas vittnens bibliotek satte jag stopp. De vankade vidare, Malmö är fullt av syndare som väntar på frälsning.

Jag har bläddrat i bladet, som såklart syftar till att rättfärdiga att vittnena vägrar transfusioner och annan vård där man använder blod. Det har uppmärksammats en del, framför allt när det handlat om föräldrar som hellre låter sitt barn dö än att låta det få en blodtransfusion.

I en väldigt ordrik skrift staplar vittnena argument av de mest skilda slag för att övertyga läsaren. Citat och hänvisningar till Bibeln där Gud menar att man inte får "äta", eller "förtära", blod blandas med en brokig samling forskningsrapporter om risker med transplanterat blod och domedagsprofetior om att vi inte sett slutet på eländet.

Det är ett skickligt hopsytt lapptäcke. Nu lägger jag inget större värde i flera tusen år gamla regler, men vissa gör ju det. Jehovas vittnen är ju inte den enda avgrundsorganisation som blandar och ger för att styrka sina dunkla syften.

Vittnena hänvisar till 3 Moseboken, 17 kapitlet, vers 13-14:
"Och om någon av Israels barn, eller av främlingarna som bo ibland dem, fäller ett villebråd av ett fyrfotadjur eller en fågel, sådant som får ätas, så skall han låta blodet rinna ut och övertäcka det med jord.
Ty så är det med allt kötts själ, att blodet är det som innehåller själen: därför säger jag till Israels barn: I skolen icke förtära något blod. Ty blodet är allt kötts själ; var och en som förtär det skall utrotas."

Jag kollar den senaste Bibelversionen, och där är "själ" ersatt med "liv" och "utrotas" med "utstötas".

Att med glädje äta blodpudding är den lilla av mina synder. När jag bytte allt mitt blod mot brorsans första gången borde jag bli utstött. När jag gjorde det en gång till är det nog utrotning som gäller.

Fast lite utrotning har ingen tagit skada av. Man får ju tänka på alternativet...

5 kommentarer:

Jah Hollis sa...

De religiösa träskmarkerna är fulla av freaks. Jehovafolket är väl först och främst ute för att skaffa sig själva en plats i himmelriket.

This is Jehova - over!
(Alberto y Lost Trios Paranoias)

Nä, tacka vet jag dom här:
news.bbc.co.uk/2/hi/africa/920052.stm
Och dom argumenterar också med bibelns hjälp.

Anonym sa...

Coco-nötter!!!
Skönt att se att du vaknat till liv med bloggandet, käre Bengavoice.
Jag vet vem du är..!!
hotar
Concrete Kid

Jah Hollis sa...

Och på tal om kokosnötter:

www.youtube.com/
watch?v=rGEC1oN1nEI&mode=related&search=

Det var tider det!

Bengavoice sa...

Coco Kíd: Du vet vem jag är? Lyllo dig, det vet jag knappt själv. Vad gäller frekvensen satsar jag mer på låg kvalitet än hög kvantitet.

Hollis: Det finns väl även en och annan galenpanna i dreadlocks som puffat på en joint?

Jah Hollis sa...

Nej, dom är helt vid sina sinnens fulla bruk, i alla lägen.