torsdag 13 maj 2010

Engqvist säkrar sista karrlärsteget

Det är en ganska imponerande karriär han har, Lars Engqvist. Våra vägar korsades när han var chefredaktör på Arbetet i Malmö på 80-talet. Dessförinnan hade han bland annat varit SSU-ordförande, och senare har han hunnit med att vara finanskommunalråd i Malmö, chef för Filminstitutet, socialminister, vice statsminister och landshövding.
Nu ska han ta det slutliga steget i karriären. Ungefär så här berättade han i P1:s Kristi himmelsfärdsmorgon i morse:
"Som alla andra radikala lämnade jag Svenska kyrkan när jag var ung. Men jag har funderat mycket, och för tio-femton år sedan blev jag medlem igen. Man kan ju inte vara säker på att det inte finns någon högre makt. Så jag gick med i kyrkan för säkerhets skull. Om man kan komma till himlen efter det här livet, då vill jag vara med."
Det är så man baxnar. Att spekulera på en plats i himmelriket, och dessutom berätta om det i radio, det vittnar väl mest om – jag vet inte vad.
Om inträdesbiljetten till Himlen betalas med medlemsskap i rätt samfund, mängder av pengar, en framgångsrik karriär – ja vad som helst utom att man varit en god människa som behandlat sin omgivning väl – då kan Engqvist få behålla sin plats. Jag stannar hellre utanför.

9 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Nu ska vi inte hoppa på Enkan så där bara. Han är i gott sällskap. Hade du lyssnat på din gamle granne och hans gäster i Filosofiska rummet för någon vecka sedan hade du kunnat få veta hur matematikern Blaise Pascal såg på det här med att försöka ta sig in i himlen.
Och med min erfarenhet av religion så tror jag att det flesta tycker att det är viktigast att tillhöra de rättrogna om man ska komma till himlen. Det där med att försöka vara en god människa kommer nog långt ner på listan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=793&artikel=3659088

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pascals_trossats

Här kan man snacka om en ganska krass syn på det där med tron. Jag tycker inte Enkan har så mycket att skämmas över i det fallet.
Kanske bäst att satsa på gud i alla fall. Man vet ju aldrig.

Bengavoice sa...

Intressant med Pascal, det hade jag missat. Jag betraktar det som ett matematiskt och filosofiskt resonemang som förespråkar religiöst hyckleri, men som inte gör det mer försvarligt.
Givetvis är Engqvist inte ensam om att spekulera på en plats i Himlen. Valde han månne Socialdemokraterna för att det gav största möjligheten till framgångsrik politisk karriär?
Han har en förmåga att anpassa sig på olika sätt för att nå framgång i livet - och nu även i döden.

Alla smutsiga detaljer sa...

Min mamma säger ungefär det samma - hon är liksom i åldern nu att hon inte riktigt vågar chansa... Själv lever jag efter samma filosofi som den du beskriver - om jag är god och glad så löser det sig nog.

Alla smutsiga detaljer sa...

PS skärp upp frekvensen lite, vi saknar dig ju!

Bengavoice sa...

Tack Alla, det känns bra att vara saknad. Och om jag hade varit flitigare hade du inte saknat mig, och då hade det inte känts bra...

Nämenalltså. Mitt stora problem är att idéerna försvinner någonstans mellan huvet och tangentbordet. Jag jobbar på en modell för mellanlagring av det lågaktiva avfallet från min hjärna.

Jah Hollis sa...

Jag skulle nog inte kalla det hyckleri utan pragmatism (fast jag vet inte om det går ihop rent filosofiskt, jag är ren och skär amatör på området).
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Will_to_Believe

Jag tror inte att majoriteten av de som säger sig tro på gud och livet efter detta haft några himlastormande religiösa upplevelser. Det är kanske helt enkelt något att haka upp tillvaron på och lite hoppfullt att det kanske finns något efter det jordiska.

Bengavoice sa...

Tänk, jag hade missat William James också! Men jag röstar ändå för hyckleri. I min bok värderas människor efter sina gärningar och inte efter vilken klubb de är med i. Skit samma vad man vet eller tror på.

Jah Hollis sa...

Då är nog en stor del av världens befolkning hycklare. Det känns lite trist, inte sant?
Fast det kan ju inspirera och öppna för nya bekantskaper:

http://www.youtube.com/watch?v=kyP8FINWDGc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=EPGgl_P5EPw&feature=fvw

Bengavoice sa...

Att en stor del av världens befolkning är hycklare är måhända trist, men ingen överraskning. Och att tänja hit eller dit på definitionen av ordet gör ju inte saken bättre.