torsdag 25 mars 2010

Surgubben reser Tur och retur

Jag tillbringade dagen på Tur-mässan i Göteborg. Det är årets stora kalas för turismbranschen, där Lerum, Brasilien, Malaysia och Krakow tävlar om att locka de svenska turisterna, medan Fritidsresor, SJ, Air France och De Rosa Bussarna kämpar om att få ta dem dit.

Efter ett par timmars vankande mellan utställningar av blandad kvalitet började benen värka. Hade jag plockat åt mig godis, tunnbröd, glass och nötter överallt där sådant erbjöds hade min mage satt stopp långt tidigare. Men det som först drabbades av överbelastning var min hjärna. Det ohämmade och oftast finesslösa krämandet blev för mycket, och alla intryck blev mest en grällt kolorerad sörja i min skalle.

En av kollegorna i mitt följe gjorde jämförelsen med Bokmässan, en annan årligen återkommande säljfest i samma lokaler. Även om de båda har syftet att lägga grunden till en så stor försäljning som möjligt präglas litteraturvarianten mycket mer av intellektuell finess och har i alla fall ett litet stråk av självkritik. På turistmässan saknas analysen och de stimulerande debatterna. Där handlar allt om en sak: Ge mig dina pengar.

Det är nog tur för månglarna att Svenska Mässan i Göteborg inte är att betrakta som ett tempel. För då hade nog Jesus kommit och drivit ut dem.

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Men var inte Jesus från Nasa-ret?

Anonym sa...

Det kan ha något att göra med målgruppen. På TUR-mässan är det ju mest andra i branschen man mässar för. Medan Bokmässan har slutkonsumenter och kulturellt intresserade som målgrupp.
TUR-mässan är väl mest en stor firmafest – och betraktar man det mest som en fest är det väl ändå värt en mässa.

Bengavoice sa...

Hollis, varför inte Nasare T?

Richie Rich, målgruppen har stor betydelse. Jag tror också bokmässan blir mer intressant för att man har varan och producenten på plats. Att höra författare läsa ur sina böcker och diskutera det man skrivit om är svårt för resebranschen att matcha.