tisdag 7 oktober 2008

Hippt munköl på amerikanska

Det finns ingen fyndigare dryck än öl. I Belgien, där kloster och munkar är bär de tyngsta traditionerna i bryggarbranschen, har det sedan länge funnits en hädisk motvikt. Delirium Tremens, Satan, De Verbooden Vrucht, Judas och Lucifer är några av de sådär 450 etiketter som man kan hitta på väggen i min toalett.

Den unga nationen USA har ju inte haft möjlighet att bygga upp egna traditioner, så de får låna från mer mogna kulturer. Jag medger gärna att de ofta gör det med den äran. Sedan får Horace Engdahl säga vad han vill...

Nåja, varför de nödvändigtvis skulle göra en egen version av The Office har jag aldrig förstått. Men det på ölfronten finns det många bryggerier som fått de gamla fördomarna om amerikanskt öl på skam.

Men det där med religion verkar vara lite för känsligt i Förenta Staterna. Om den amerikanska ungdomen drabbades av ett öl uppkallad efter Vår Herre eller Hin Håle skulle det vara orsaken till varje vansinnesdåd i landet där begreppet vapenfri betyder något helt annat.

Så när North Coast Brewing Company i Kalifornien ska brygga ett öl i belgisk klostertradition gör man sin egen variant av munkbegreppet. De hittar den hippaste munken av alla, tillägnar ölet jazzlegenden Thelonious Monk och kallar det "Brother Thelonious".

Att sedan ölet, trots att det är starkare än de flesta belgiska klosterkanoner, ligger alltför nära svagdricka i smaken är en annan sak. När det handlar om öl är det så mycket annat än smaken som är viktigt.

9 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Testade den på mässan, den är snygg och passar bra till en jazzkväll skulle jag vilja påstå. Får nog köpa en och prova igen.

Anonym sa...

I toaletten...?
På toaletten...?
Hm...

Bengavoice sa...

O-boy, jag vill markera att det handlar om i rummet, utan att nödvändigtvis ha samband med bekvämlighetsfaciliteterna i nämnda rum. Så jag behandlar det som vilket rum som helst. Men kanske skulle jag runda problemet genom att skriva "på min toalettvägg".

Jah Hollis sa...

O: Jag var på det där och tänkte hacka lite, men lät det passera. Där har de pryda amerikanerna det enklare eftersom de har sina bathrooms.

Anonym sa...

Såg du testet i SDS?

Klarabella sa...

Där är ju Esterpester och Lisafisa också!

Klarabella sa...

Förresten, jag har försökt räkna dem men kommer inte riktigt ihåg men det var nog någonting med en tre och en åtta. 348, 438, 883? Nej, jag kommer faktiskt inte ihåg.

Ingvar Johansson sa...

När det gäller jazz-öl kan jag varmtrekommendera Köpenhamska Brew Pub på Larsbjörnsstraede. Där kan man dricka en imperial porter kallad Coltrane. Jag rekommenderar en liten. På Brew Pub kan man också dricka standardportern Cole, IPA:n Pj Harvey, den mörka weissbieren Ralf Hutter, Brown Alen James osv osv. Ett riktigt schysst ställe

Bengavoice sa...

Klarabella, det måste nog i så fall vara 438 etiketter på affischen.

Esping, Tack för tipset. Jag har hört rykten om Brew Pub, och nu står den ännu högre på min Att besöka i Köpenhamn-lista. Det finns uppenbarligen mycket att utforska.