måndag 8 september 2008

Kärleksfilm om vänskap behåller titeln


Jag hade väntat i ett kvarts sekel, och då kunde jag vänta en vecka till.
Det var 1983 som jag såg Ettore Scolas "Vi som älskade varann så mycket" och bestämde mig för att den var världens bästa film. Ingen rulle har under åren lyckats ändra den ståndpunkten.

När det i dag, en vecka efter att nyutgåvan på DVD landat i brevlådan, var dags att återse filmen var jag lite orolig. Hade jag under 25 år förädlat filmen i mitt minne till något den inte är? Jag var i förväg beredd att rubricera detta inlägg något i stil med "Jag som älskade den filmen så mycket". Så på sätt och vis var väl förväntningarna något balanserade...

Men nu kan jag konstatera att kärleken består. Det är en fantastisk historia om vänskap och kärlek mellan tre killar och en tjej under - ja, lika lång tid som min relation från filmen - 25 år. Separationen är också förenande; filmen skildrar de tillfällen då karaktärerna förenas under alla åren.

Och så handlar det om film. Federico Fellini, Marcello Mastroianni och Vittorio de Sica spelar sig själva. de Sicas "Cykeltjuven" spelar en viktig roll, och plötsligt befinner vi oss mitt i inspelningen av fontänscenen i Fellinis "Det ljuva livet".

Det är roligt, tänkvärt, skrämmande. Vadå vänskap, tänker jag, de grälar eller slåss ju hela tiden. Och så säger någon att vänskapen är det viktiga - kärleken är ett flyktigt som nöje bara de rika kan unna sig. Och så fattar jag lite mer av livet.

Man kan för övrigt inte låta bli att älska den hängivne, hetlevrade, egocentriske, påläste och fattige Nicola, vars dåliga samvete för att han lämnat frun och sonen fräter sönder honom. När replikerna sprutar ur honom och han på några sekunder först kan säga "Inget står över allt. Jag är emot vänskap. Det är antisocialt." och strax efter "Den intellektuelle är överlägsen på alla sätt, bortom allt annat!" Jag misstänker att jag missar något, eftersom dessa fyra översättningsrader täcker en medelstor fontän av ord på italienska. Jag får väl gå en språkkurs, så blir filmen om möjligt ännu bättre.

11 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Fast Blade Runner, som jag sett i afton på Spegeln, är bäst! :-D

Bengavoice sa...

Då har vi sett världens bästa film samtidigt. Fast olika platser och olika filmer.
Jag tycker också att Blade Runner är en fenomenal film. Given på min lista. Men det är som att jämföra hummer med jordgubbar, Zlatan Ibrahimovic med Usain Bolt.

Liz1e sa...

åh, jag instämmer nickande i alla avseenden. Scenen när Gianni och Antonio möts på Piazza del Popolo är så oerhört laddad och får mig att nästan brista inuti - om och om och om igen. Har inte så bra koll på nyutgåvor, men nu ska jag byta ut min sliriga, raspiga VHS-kopia. Tack för infon!
Jag har själv aldrig sett filmen utan att kunna italienska, men det ger garanterat ytterligare en dimension åt styrkan i den att förstå karaktärerna på deras eget språk.

Alla smutsiga detaljer sa...

...borde förstås skriva dessa rader i viskande ton i typ 8 punkter istället för så här stora bokstäver...jag har inte sett filmen...
Däremot förstår jag känslan, jag älskar filmen Diva - ett makalöst äventyr om musikpirater och kärlek i Paris, när jag var där i våras hade just nyutgåvan kommit och jag fick med mig ett ex hem.
http://allasmutsigadetaljer.blogspot.com/2008/05/fr-att-jag-lngtar-s-efter-ljumma.html

Bengavoice sa...

Liz1e: Du har koll på din Scola. Jag blir sugen på en kurs italienska för nybörjare bara för att begripa dialogen. Nu, ett dygn senare, klickar det då och då till i skallen när bitarna faller på plats.

ASD: Du har en fantastisk filmupplevelse framför dig. Det är nästan så jag är avundsjuk.
Diva är också lysande, det var längesen. Kanske dags för ett besök på Kvarn-Video...

Alla smutsiga detaljer sa...

Får ta tag i det där vid tillfälle. Tänk att det finns någon mer som sett Diva, fantastiskt.

Bengavoice sa...

Jag trodde jag var ensam om att gilla "Vi som älskade...". Men när den nu kom ut på dvd har jag läst hyllningar till höger och vänster.
Annat är det med "Dead of night", som faktiskt är värd ett eget inlägg...

Jah Hollis sa...

Fast Blade Runner är bäst! ;-D

Bengavoice sa...

Farbror börjar bli tjatig...
Men det är klart, det som upprepas gång på gång blir till slut en sanning.

Liz1e sa...

ta den där kursen i italienska och se mer av Scola - "La famiglia" till exempel. När du lärt dig tillräckligt ska jag låna ut min absoluta favoritfilm alla kategorier - "Bianca" av en tidig Nanni Moretti.

Jah Hollis sa...

Det ä-r sant!