tisdag 22 januari 2008

Vem i hela friden kan man lita på?

Inte nog med att jag fick finna mig i att bli rejält bortdribblad av en slipad säljartyp när jag köpte en miljöbil i höstas. Okej, jag visste att etanol inte var det absolut bästa alternativet för miljön, men allt talade för att det var väldigt mycket bättre än den klassiska soppan. Nu får man höra att etanolen är rena döden för miljön om man ser till hela produktionskedjan. Jag får reda på att jag inte bara skitar ner miljön, utan också tankar min bil med den mat som skulle fött de svältande massorna i tredje världen.

Det är fan inte lätt att veta vad som är bra och vad som är inte. Särskilt när förståsigpåarna med övertygelse berättar hur bra den här nya produkten är. Och kanske kan man inte förvänta sig att ens de ska förstå. Kunde man förvänta sig att läkarna skulle inse riskerna med att skriva ut Neurosedyn till gravida kvinnor? Min tandhygienist tipsade för några år sedan entusiastiskt om tandkräm med triklosan. Borde hon förstå att "undermedlet" hade den dåliga smaken att ta kål på allt liv när det via avloppet hamnade i naturen?

Jag tycker det är svårt nog att genomskåda den försåtligt övertygande reklamen, som så effektivt lurar på mig "sanningen". När sedan opartiska experter kommer och slår vad som visar sig vara blå dunster i ögonen på mig vet jag varken ut eller in. Och jag har inte ens nämnt någonting om den verkliga artisterna, den grundlösa tvärsäkerhetens giganter: börsanalytiker.

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

”Det blir åttahundra grader
Du kan lita på mej du kan lita på mej
Åttahundra grader
Du kan lita på mej du kan lita på mej...”

Ebba Grön kan man lita på.
Uppenbarligen.

Att vara börsanalytiker är nog ett av världen lättaste yrken. Jag hörde nyss på Ekonomiekot en som intedde sitt svar med: "Jag gissar att..."
Tipsexpert, V75-expert, börsanalytiker.
Same shit, different name!

Bengavoice sa...

Liksom Ebba Grön brukar "experterna" tvärsäkert säga att de har belägg för sina spådomar. Den som du hörde visade upp sällsynt uppriktighet och självinsikt när han erkände att han gissade.

Anonym sa...

I småskolan fick jag lära mig om Luddes "Lortsverige".
20 år senare oroade vi oss för vad som skulle hända när oljan tog slut.
Nu vet vi att oljan tar slut och vi oroar oss för växthuseffekten.
All utveckling sker med små steg som bygger på stegen före.
"Same shit, different name!"
Concrete Kid

Bengavoice sa...

Det, min käre Herr Kid, kallar jag ett expertutlåtande!

Jah Hollis sa...

Vilken Ludde?
Lady och Lufsens son?
:-)

Anonym sa...

Lubbe, var det visst..
Ännu ett exempel på att det gäller att källforska i detta sällskap (så enkelt det varit).
CK