söndag 22 juli 2007

Norsken går till i Bohuslän

Sverige håller på att invaderas. Di lede norrmännen har etablerat ett brofäste i Bohuslän.

Efter en veckas familjesemester (tänk dig Lindgrens "Vi på Saltkråkan" hoprörd med Noréns "Kaos är granne med Gud") i Sveriges västligaste landskap är jag säker: Norsken kommer!

Styvfadern, brorsorna och jag med familjer hade tre hyttor i en megastugbycamping. Det var vi och sjuttontusen norrmän. Platespottingen var värdelös efter att vi passerat Göteborg - nio av tio bilar var norskregistrerade.

När jag plockat upp en stock snus på stormarknaden norr om Strömstad såg jag att den som stod före mig i kön betalade med kort och slog sin kod. När det blev min tur drog jag kortet, men maskinen sparkade bakut: "Kortet ogiltigt".

"Har du ett svenskt kort?" frågade en häpen expidit, varpå hon grävde fram en kortläsare under disken, drog mitt kort och på bronsåldersvis rev av en papperslapp som jag fick signera.

Men det är klart, alla norrmän ska inte behöva lida för att landet producerat Björn Dahlie (skidåkningens Filippo Inzaghi), mästerskapsmarodörerna Aamodt och Kjus samt fotbollens dödgrävare Drillo. Nu är vi bättre än dem på allting utom att pumpa olja, och ska de dumpa sina miljarder någonstans får de göra det på denna sidan Kölen.

5 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Inte många vet det, men jag är av norsk härkomst. På morsans sida.
Men jag lovar, jag har inget med denna invasion att göra.

Anonym sa...

Hej igen, ska kanske förtydliga att det var quiz-Maria som kommenterade förra inlägget (det framgick nog inte så tydligt!). Din och Hollis bloggar ingår nu i min reguljära bloggläsning, bara så du vet!
När det gäller invasioner från våra nordliga grannländer så kan jag meddela att det formligen kryllar av danskar i Höör-trakten!/Quiz-Maria

Jah Hollis sa...

Fast Bengavoice får nog vara lite flitigare om han ska behålla läsekretsen. Båda två. ;-)

Bengavoice sa...

Jag ber nådigast hela läsekretsen om ursäkt för min låga bloggfrekvens. Stugan i Skartofta befinner sig i en stundtals ganska önskvärd internetskugga.

Jah Hollis sa...

Fanns det inga internetcaféer i Berlin? Eller internetbierstuben, kanske det heter.