söndag 4 oktober 2009

Bojkotta Kanelbullens dag!

Vi har nu passerat tolvslaget, lämnat Zlatan Ibrahimovics 28-årsdag och tagit steget in i Kanelbullens dag. Zlatan verkade ha tagit ledigt från jobbet på födelsedagen, han sprang mest runt på planen och höll koll på att Barca tog tre poäng mot Almeria. Han hade väl firat rejält med prinsesstårta tillsammans med Maximilian, Vincent och Helena före matchen, så det var väl för att han var mätt som han gick mållös av planen för första gången i La Liga.

Då blir jag betydligt mer upprörd av Kanelbullens dag. Att den dagen existerar antyder att detta ständigt aktuella bakverk på något sätt skulle vara säsongsberoende. Vi äter fastlagsbullar på fettisdagen, Gustav Adolfsbakelser den 6 november och våfflor på Jungfru Marie bebådelsedag. Till detta finns både traditionella och folkhälsorelaterade orsaker. Men att utse en särskild dag för att njuta av den enda drog som är odelat nyttig för mänskligheten, kanelbullen, är ett skamlöst kommersiellt påhitt. Särskilt om man ersätter kanelen med kardemumma marknadsför spriralbakverket sig utmärkt alldeles på egen hand.

Därför manar jag nu båda mina läsare att delta i min bojkott av Kanelbullens dag. Vägra äta kanelbullar, eller kardemummaditon för den delen, den 4 oktober. Resten av året kan vi vräka i oss hur många vi vill, men just denna dag tar vi ställning genom att låta bli. Till slut når vi målet för vår aktionsgrupp: Detta är den enda dag då ingen proppar i sig en enda bulle, då konditoriernas hyllor förblir orörda och all bakning inskränker sig till drömmar och surdegslimpa. Då kommer Kanelbullens dag antingen att tyna bort i glömska eller kallas nånting helt annat.

6 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast jag tänker att man kan använda dagen till att baka väldigt många kanelbullar och lägga i frysen så kan man äta dom hela tiden sen.

Bengavoice sa...

Det är en i sammanhanget väldigt bra form av civil olydnad.

Cliff Hanger sa...

Jag åt inte en endaste liten kanelbulle under kanelbullens dag. Hurra för mig!

Jah Hollis sa...

Bra att ni tar upp de stora spörsmålen i detta forum. :-)
Men hellre Kanelbullens dag än Direktörernas egna 1 maj som den 4 oktober en gång var.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag vet inte vad ni tycker men jag har en känsla av att Jah förringar värdet av kanelbullarna?

Alla smutsiga detaljer sa...

Nej, nu blir jag snart ilsk och då måste jag ta i med hårdhandskarna!