torsdag 26 juni 2008

En första klassens semesterdag

Om varje semesterdag vore som i går skulle det nästan bli för mycket. Eller vad sägs om att uppleva en av tidernas största konstnärer och en av dagens coolaste musikstjärnor samma dag som man får sätta sin sko i pant för ett glas öl, blir en turistattraktion i Köpenhamn och ovanpå alltihop får ett nytt jobb?

Sanden började rinna ut i timglaset för utställningen med Cézanne och Giacometti på Louisiana i Humlebæk. När jag ändå skulle över Sundet för att se Erykah Badu på onsdagkvällen var det inte svårt att bestämma sig för att göra det till en heldagsresa Öresund runt.

På tåget från Malmö stöter jag på Stefan, en gammal arbetskamrat. Han är en flitig besökare på Louisiana och vi har ett givande och intensivt samtal om konst, musik och gamla kollegor innan han stiger av i Lund. "Hälsa till Louisiana", säger han när han reser sig. "Jag ska hälsa till Cézanne", säger jag. "Ja, hälsa till henne också. Jag har inte träffat henne på åtta år", svarar Stefan och vandrar iväg.

Jag strosar runt bland Paul Cézannes epokgörande måleri, enkla motiv med avancerad komposition – sällan har så många rutor bildat så runda former. (Picasso och Braque sneglade säkert åt detta hållet innan de började kubista.) Då ringer Cecilia och frågar om jag vill ha det nya jobbet.

Sen tåget till Köpenhamn och en öl med Roffe före konserten. För att få en liter lokalbrygd i Kwak-glas på Bryggeriet utanför Tivoli får vi lämna varsin doja i pant. Vi sitter där mitt i stråket med spektakulära glas och korgtofflor på fötterna. Jag tror att vi på knappt en timme hamnar i lika många fotoalbum som Den lille havfrue.

Det börjar bli tradition att käka på Dutski Bar nära Fredriksbergs Rådhus inför konserterna. Helt okej mat till överkomligt pris, ett trevligt litet ölsortiment och förvånande nog inte knökat inför konserter som Steely Dan, Neil Young och Erykah Badu.


O och M ansluter och den bedårande Erykah ger oss en perfekt fortsättning på kvällen. Hon gör det inte lätt för sig, r&b-drottningen från Texas. Hon vänder ut och in på sina låtar, ibland tar det en stund att fatta att låten hon just nu sjunger är en av mina gamla favoriter. Men det är fenomenalt, en fulländad show med en tanke, mäktigt sväng av ett riktigt tajt band och denna röst med personlighet och känsla. Jag snackar Billie Holiday och Nina Simone. Erykah är värd allas kärlek.

På promenaden mot Hovedbangården finns 90'eren, Gammel Kongevej 90, som en given vätskekontroll. En langsam-øl och en Hof som vent. Hur lång tid slö-ölen tar beror på bartenderns berusningsgrad, men alltid minst en kvart. Lagom länge för att klämma en håndbajer som uppvärmning. Sedan kommer den imponerande skumkreationen och förklarar varför ölupplevelser inte bara är smak, utan även miljö, estetik, tidpunkt och inte minst sällskap.

På tåget hem löser vi fattigdomsproblemen, och väl hemkomna tar Roffe och jag tag i de än viktigare frågorna, hur det svenska fotbollslandslaget ska ledas för att nå än större framgång i kommande mästerskap. Uret hann bli fyra och ölen ytterligare tre (delade på två) innan orken tröt och slafens lockelser blev oss övermäktiga.

Det kallar jag en semesterdag.

12 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Låter trevligt.
Men:
1. Kubista jobbar på TA
2. Har man sagt A får man säga B. Vad då för nytt jobb?
3. Bar Dutski ska det väl vara, eller som Stenmark sade: De ä Bar Dut-ski!
4. Fattigdomsproblemen är redan lösta.
Av Monty Python förstås:
www.youtube.com/watch?v=N3LJYO3r1xw

Bengavoice sa...

Jah du milde,
1. Jag är övertygad om att han vårdar arvet från sina förfäder Pablo och Georges.
2. Jag ska webba vidare på regional nivå, men nu mer med mindre region och mer Skåne. Det handlar om att kränga vårt landskap till turister, investerare samt arrangörer av och besökare vid spännande evenemang.
3. Du har såklart rätt. Liksom Stenmark. På steken vändas ska.
4. Vårt resonemang låg väl på samma realistiska nivå som Montys. O somnade från den slutliga lösningen.

Thomas N sa...

Grattis till nytt jobb! CG är en bra chef (och så slipper du ju Skåneexpressen).

Jah Hollis sa...

Jah instämmer i gratulationerna.
Upplägget på Köpenhamnsbesöket påminner för övrigt om något jag varit med om tidigare. Tog du ut pengar i någon bankomat också?

Bengavoice sa...

Tack, Thomas. Det ska bli spännande med nya utmaningar. Promenadavstånd till jobbet gör ju inte saken värre.

Jah man,
Inte kan man väl åka hela vägen till Köpenhamn utan att ta ut åtminstone en femhundring på Kontanten i korsningen Bernstorffsgade och Vesterbrogade?
Det börjar bli idel ritualer, de där konsertresorna till Köpenhamn. Den här gången kom jag i alla fall med tåget norrifrån, inte från ost.

Anonym sa...

Du glömde att berätta HUR du och Roffe löste fattigdomsproblemen. Vad var det nu... Höja skatten med 10 procent för alla i hela EU...?

Bengavoice sa...

Kära Herr Ruccola,
Liksom många andra epokgörande problemlösningar som jag bidrar till lösningen av har jag inget minne av detaljerna.
Men din spekulation kan mycket väl stämma. Höjning av vissa skatter är säkert en del i lösningen av många av våra gemensamma problem.

Jah Hollis sa...

Två snabba quizfrågor:
Vilket band har gjort en platta som heter Beck-Ola?
Och vilken konstnär har fått släppa till en målning till omslaget?
För övrigt finns fortfarande Monty Pythons lösning på problemen med de lägre klasserna (de fattiga) kvar som ett alternativ:
www.youtube.com/watch?v=N3LJYO3r1xw

Anonym sa...

Jeff Beck.
Magritte.
...
Och jag fuskade. Eller utnyttjade möjligheterna med en daouta, om man så vill.

Förresten har jag också en blogg.
Ändåså.

Jah Hollis sa...

Jeff Beck är inte ett band. :-)
Jeff Beck Group var det.
Fast Magritte var helt riktigt.
Skivan heter i sin helhet Cosa Nostra Beck-Ola och har en rätt bra sångare som heter Rod Stewart. Och Ron Wood på bas(!)

Vad heter din blogg då?

Anonym sa...

Roddan är... inte överskattad. :-)
Exempelvis har han gjort en version av "mama, you've been on my mind" som är minst lika bra som Bobs egen.

olaric.wordpress.com

Försöker förtvivlat få ett gäng ställen att lista den. RSS/Atom-flödena funkar, men det är nåt som är galet.
Ja, ja. Det ordnar sig väl.

Sov gott!

Bengavoice sa...

Hollis, jag försökte faktiskt delta i quizen, men blev antagligen stoppad av FRA...

Olaric, jag ska omedelbums länka till Rucola-bloggen. Förbered dig på en tsunami av besökare.