tisdag 20 maj 2008

Argumenten tryter för antizlatanisterna

Trots att han gång på gång bevisar sin storhet finns de som inte kan acceptera Zlatan Ibrahimovic. Jag har flera gånger stött på dem, oftast svenska gubbar i övre medeltiden. Omdömen som "överskattad" och "diva" har jag flera gånger nödgats argumentera emot.

Okej, min uppskattning har kanske ibland varit överdrivet stor under de år som gått sedan han debuterade i Malmö FF. Men nu har han väl ändå bevisat att han är värd vår aktning, när han på en halvtimme målade Inter till mästerskapet. Om han inte gjorde det när han klackade Sverige till EM-kvarten 04 eller med det omöjliga målet mot Ungern i VM-kvalet 05.

När han under seriens sista halvlek förvandlade osäkra och dalande Inter till ett vinnande mästarlag måste den surgubbe som förnekar honom vara helt okunnig om fotboll. För något annat skäl att ogilla Zlatan - den charmige, självsäkre, arrogante tvärviggen, uppväxt i Rosengård med invandrade föräldrar och Balkanklingande namn - kan väl inte finnas?

7 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Även en blind höna...
:-)
Arrogans, är det något positivt?

Bengavoice sa...

Arrogans är oftast inte positivt, liksom flera av de övriga egenskaperna jag nämner. Min poäng är att detta av tradition inte förväntas av en helyllesvensk folkhjälte.
Både på och utanför planen bryter han mot normerna - och ibland även mot reglerna.

Jah Hollis sa...

Men det är väl rätt många av våra svenska fotbollshjältar genom åren som inte varit så helylle.
Praktexemplet var väl Nacka Skoglund, som trots sitt rätt vilda leverne vid sidan om planen var både en väldigt duktig fotbollsspelare och blev folkkär.
Och jag tror att även Zlatan blivit rätt folkkär nu (även om du envisas med att det bara är du som gillar honom :-)). Men jag tror inte han ska ge sig på att spela in några skivor. Där går gränsen.

Liz1e sa...

blir lika rörd varje gång den gode Z plattar till sina antagonister:-3

jah: Har en CD där Z pryder hela omslaget, så vem vet?;)

Bengavoice sa...

Hollis, jag vet att Zlatans belackare är en utdöende art, och i detta fallet ser jag inget fel i att naturen har sin gång. Men de finns fortfarande djupt inne i de svenska skogarna och tittar fram och sprider sitt gift så fort underverken uteblir.
Nacka är ett bra exempel på en fotbollens antihjälte. Jag minns inte om det fanns en tydlig falang av Nacka-motståndare. Du som var med, berätta!

Och Liz1e, det kanske inte blir en "Vi hänger med". Men Z kanske kan sälja in sig i folkdjupet genom att göra en Svennis-variant och välja ut sina dansbandsfavoriter?

Tommy sa...

Jag är Zlatanist! Jag tror på honom.

Bengavoice sa...

Tommy, jag inte bara tror på honom. Jag vet att han finns. Jag har sett honom i verkligheten.